Leren:
Op school lukt het leren niet, terwijl je weet dat je kind een normale intelligentie heeft en toch kan je kind niet goed mee komen op school. Op school krijgt je kind inmiddels extra les in de vorm van Remedial Teaching. Thuis lees je veel voor en oefen je met je kind zoveel als maar kan.
Je kind heeft moeite met:
- lezen (langzaam – met te veel fouten – raden – pauzes tussen woorden – woorden en/of zinnen overslaan – met hoofd mee bewegen)
- spelling (blijft dezelfde fouten maken – gebruikt spellingsregels niet)
- rekenen (haalt + en – sommen door elkaar – kan niet over tiental heen – tafels oefenen lukt niet goed)
- schrijven (pen wordt niet met pincetgreep vast gehouden – slordig – rijtjes niet onder elkaar)
- beginnen aan het schoolwerk … “Het gaat me toch niet lukken”
- het maken van toetsen. Ze klappen dicht en denken “laat maar, ik kan het toch niet”
Dit kan allemaal zorgen voor een gevoel van falen en dàt veroorzaakt stress. Het wordt een vicieuze cirkel waar het zelf niet meer uit komt.
Alle soorten bijles en Remedial Teaching ten spijt zolang primaire reflexen (lees hier verder over primaire reflexen) actief aanwezig zijn, zal het resultaat van alle hulp tegenvallen. Reflexpatronen zijn helaas altijd dominant aan onze wil. Het kind heeft zijn/haar lichaam niet onder controle. Hoe het ook z`n best doet!
Ieder mens kan alleen zijn natuurlijke intelligentie, die bij geboorte is meegegeven, gebruiken wanneer reflexen zijn geïntegreerd. De intelligentie is er wel, alleen “er komt niet uit wat er in zit”.
Dan is het belangrijk dat er naar het hele kind wordt gekeken. Dat er aan het fundament wordt gewerkt.
Gedrag:
Onder invloed van primaire reflexen zie je vaak:
- veel boosheid
- alles ter discussie stellen
- pesten of gepest worden
Motoriek:
Primaire reflexen hebben een enorme invloed op de manier waarop je kind zijn lichaam bestuurt:
- moeite met fietsen
- leren zwemmen duurt lang
- overal tegen aan stoten
- vaak vallen
- op de tenen lopen
Een aantal voorbeelden:
Wat is dan dat fundament?
- al deze uitdagingen zijn een uiting van een wankel fundament
- een fundament dat de basis vormt voor alle vormen van leren
- de basis is het lichaam van het kind. Het kind leert dus vanuit zijn/haar lichaam
- de grootste rol van de basis zijn de zintuigen. Gehoor, zicht, reuk, tast en proeven
- daarnaast zijn er nog twee zintuigen: het evenwichtsorgaan en de proprioceptie
- zintuigen die door actieve reflexen worden verstoord kunnen hun werk niet goed doen
- informatie komt niet goed binnen en wordt niet goed verwerkt
Wat kan Doen&Leren voor je kind betekenen?
Nieuwsgierig geworden? Het is het handigste om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Ieder kind is anders en in een gesprek kunnen we samen bekijken of het zinvol is om een screening te doen. Dit gesprek is gratis.