Oogsamenwerking

Een kind leert door het gebruik van al zijn zintuigen. Ieder kind kan leren lezen als de zintuigen optimaal gebruikt kunnen worden.

Voor lezen heb je je ogen nodig, dus wat als het (leren) lezen nou niet lukt of  het kind lezen echt niet leuk vindt? Vanuit mijn jarenlange ervaring met het leren lezen van kinderen weet ik nu dat kinderen die het moeilijk hebben met leren lezen vaak oogsamenwerkingsproblemen hebben. Dit komt zelden aan het licht. Het kind praat er niet over (het kan het beeld dat hij ziet niet vergelijken met dat van een ander) én er wordt niet naar gevraagd!

Wat kan er zoal voorkomen:

  • Radend lezen.
  • Woorden overslaan.
  • Juist de kleine woordjes.
  • Zinnen overslaan.
  • Bij lange woorden valt het eerste of tweede gedeelte ineens weg.
  • Sommige letters in een zin worden ineens groter dan andere letters die daardoor naar achteren verdwijnen.
  • Dubbel zien.
  • Het duurt even voordat het zicht scherp is wanneer van het bord in het schrift gekeken wordt of andersom.

Het onderzoek

Na een gerichte screening van de oogsamenwerking kan, door middel van het geven van specifieke oefeningen, de ogen geleerd worden optimaal samen te werken. Hierdoor verdwijnen de meeste leesproblemen. Blijken de ogen prima samen te werken dan is verder onderzoek naar mogelijke dyslexie raadzaam.

.

In dit you tube fimpje wordt aan leerkrachten van een basisschool duidelijk gemaakt hoe moeilijk leren wordt wanneer je ogen niet goed samenwerken.